Varför önskar man glad påsk?

Jag kan inte förstå alla dessa folk som önskar glad påsk till höger och vänster.
Vad är det för speciellt?
Som Ica-reklamen som går nu, vad är påsk egentligen?
Jesus dog - återuppstod?





Nu är det bara en ursäkt för folk att sätta upp gula gardiner och kycklingar överallt och dricka massa jävla sprit.
Och äta ägg.
Alla högtider går till att supa sig full på.
Alltså what...

Varför önskar folk glad påsk egentligen? Jag fattar inte grejen. Är det fel på mig som tycker att alla jäkla "glad påsk-sms" är skitjobbiga?
Jag svarar inte ens tack eller något sånt på sånt värdelöst skit.
Grrrr.
Och även denna frasen - vad ska du göra i påsk?
Är det något speciellt med påsk, som med jul?
Till jul umgås man oftast med familjen och går sedan ut och super med kompisar. (Alla gör inte så, men jäkligt många av mina vänner och bekanta.)
Men påsk... Vad är meningen med det? Vad är meningen att man ska göra?
"Vad ska du göra i påsk?"
"Jag vet inte riktigt... Dudå?"
"Åh okej. Jag ska äta middag med mina föräldrar/åka hem till mina päron."
Huh???

Jag får väl sitta på wikipedia och kolla vad påsk är och varför man "firar" det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0